Výcvik v týmovém koučování a facilitaci

Víte, že týmové koučování má pozitivní vliv na využití dovedností a znalostí jednotlivých členů týmu? Debriefing prováděný v týmu zvyšuje efektivitu jednotlivců o 16 % a efektivitu celého týmu pak o 38 %. Využívání metody debriefingu v týmu je navíc jednou z klíčových kompetencí týmového kouče.

Hlavním cílem výcviku je rozvíjet účastníky v koučovacích a facilitačních dovednostech. Výcvik v týmovém koučování a facilitaci je zaměřen na celou řadu klíčových kompetencí, které je možné uplatnit i mimo rámec samotného koučování - třeba při vedení interních porad a tréninků nebo v manažerské praxi při práci s vlastním týmem. Výcvik je tedy vhodný nejen pro kouče, ale i pro manažery, trenéry nebo specialisty, kteří s týmy pracují na různých úrovních.

Výzkumy naše i ze zahraničí ukazují, že týmy, které na sobě pracují formou týmového koučování, jsou výkonnější, více sladěné a tím pádem efektivnější v rozhodování či adaptaci na změny. A také jsou v nich lidé spokojenější. Proto je náš výcvik zaměřený na celou řadu teoretických znalostí a praktických dovedností, aby účastníci mohli využívat koučovací principy ve vedení týmů, uměli efektivně řešit týmové problémy a zvyšovali výkonnost, efektivitu a spokojenost týmu.

Výcvik v týmovém koučování sestává z prezenční výuky, kombinuje teoretické části, praktická cvičení, skupinové supervize formou bálintovských skupin a týmového koučování ve skupinách.

Garantem výcviku je Radvan Bahbouh, který se koučování věnuje aktivně již 25 let, odkoučoval více než 10 000 hodin a ve svém oboru představuje směr psychologického koučování. V České asociaci koučů je akreditovaný jako kouč 3. stupně – supervizor.


V případě zájmu o výcvik nebo dotazů se prosím neváhejte obrátit na Anitu Pilch na emailu: anita.pilch@qedgroup.cz.

Obsah výcviku

1. Co je tým a jak vypadá týmové koučování

⭢ Úvod do týmové dynamiky – týmové fungování, specifika vysoce výkonných týmů, vývojové fáze týmu a týmové mentální modely.

⭢ Úvod do týmového koučování – co si mohu vzít z koučování jednotlivců, jak vypadá proces a struktura týmového koučování, principy přístupu a kompetence týmového kouče.

⭢ Týmová facilitace – vedení týmové diskuze, techniky týmové facilitace.

2. Týmový kontrakt a jak se na práci s týmem připravit

⭢ Přípravné fáze týmového koučování, příprava a tvoření týmového kontraktu.

⭢ Nastavení atmosféry a prostředí pro týmové koučování, podpora psychologického bezpečí.

⭢ Uplatnění GROW modelu v týmovém koučování, nastavování týmových cílů.

⭢ Tvoření týmové vize.

3. Co je v týmu výhodné a jak to využít

⭢ Kreativní techniky v týmovém koučování, hledání nových cest ke starým problémům.

⭢ Vedení týmu kreativními procesy, kreativní techniky pro různé fáze GROW.

4. Problémy v týmu a co s tím

⭢ Řešení týmových konfliktů, mediační prvky a techniky pro týmové koučování, základy vyjednávání.

⭢ Týmová polarizace a co s ní a jak na náročné členy týmu.

5. Jak tým rozvíjet a jak koučování ukončit

⭢ Zakončování týmového koučování, uzavírání a vyhodnocování spolupráce, nastavení sebe-koučovacích principů pro tým, konfirmace.

Rozsah výcviku

Vycvik tymove koucovani_rozsah.png

42 hodin v průběhu 6 výcvikových dní (výukový den probíhá od 9.00 do 17.00 hod. s hodinovou pauzou na oběd).

8 hodin skupinové supervize (bálintovská skupina).

10 hodin práce ve skupinách (zážitková zkušenost s koučováním a facilitací, která probíhá ve skupinách s ostatními účastníky výcviku).

Celkový rozsah výcviku tak činí 60 hodin.

Časový plán

⭢ Výcvik se skládá z pěti společných setkání - z toho jedno dvoudenní a ostatní jednodenní (celkem 6 výukových dní).

⭢ Standardní rozestup výukových dní je cca 1 měsíc.

⭢ Mezi jednotlivými setkáními probíhají koučovací supervize formou bálintovské skupiny. Termíny supervizí jsou stanoveny s dostatečným předstihem a v takovém počtu, aby každý z účastníků mohl splnit požadovaný počet hodin.

⭢ Paralelně k výcviku probíhá ještě koučování v týmech (s ostatními účastníky výcviku) a také koučování vybraného týmu. Na termínech setkání se domlouvají samotní účastníci dle svých preferencí. Pro zdárné ukončení výcviku se předpokládá dokončení koučování před posledním společným setkáním.

Harmonogram pro rok 2025

První setkání: 27.–28. 2. 2025

Druhé setkání: 21. 3. 2025

Třetí setkání: 10.–11. 4. 2025

Čtvrté setkání: 15.–16. 5. 2025

Páté setkání: 27. 6. 2025


V případě zájmu o výcvik nebo dotazů se prosím neváhejte obrátit na Anitu Pilch na emailu: anita.pilch@qedgroup.cz.

Lektoři výcviku

U všech našich výcviků předně dbáme na individualizovaný přístup a péči o všechny účastníky, tudíž každý výukový den vede hlavní lektor spolu s ko-lektorem, který se stará o organizační stránku výukových dní a zajišťuje tvorbu podrobných strukturovaných zápisů z každého setkání, jež jsou účastníkům postupně zasílány. Přítomnost ko-lektora na jednotlivých setkáních umožňuje rovněž poskytnout účastníkům individuální probrání látky v případě zameškání a současně podporuje celkovou atmosféru a důvěru ve skupině při konání bálintovských setkání.

Hlavní lektor skupinu edukuje a zajišťuje tak teoretickou i praktickou obsahovou stránku výcviku. Hlavní lektor je se skupinou v úzkém kontaktu, pečuje o ni, dotazuje se, debatuje a inspiruje ji. Rovněž výcvikové dny oživuje praktickými příklady a ukázkami a superviduje cvičení (s pomocí ko-lektora), která probíhají mezi účastníky během výcvikových dní.

Hlavními lektory výcviku v koučování týmů a týmové facilitaci jsou Radvan Bahbouh (garant) a Filip Hendrych.

Vycvik tymove koucovani_lektori.png

Radvan Bahbouh

Garant výcviku

Psycholog, psychoterapeut, kouč, supervizor. Vyvíjí nové psychodiagnostické, intervenční a koučovací metody, jako je například sociomapování, test 4Elements aj. Věnuje se individuálnímu i týmovému koučování, výcvikům koučování a supervizi. Pracuje s lídry a senior manažerskými týmy. Vytváří pro firmy komplexní HR projekty.

Filip Hendrych

Hlavní lektor

Psycholog, kouč, lektor, konzultant. Nejraději pomáhá týmům stejně tak jako jednotlivcům k dosažení jejich cílů a optimální výkonnosti. Své mezinárodní a sportovní zkušenosti využívá k tomu, aby svým klientům vždy poskytl jiný pohled na danou problematiku. Klienti si na něm nejvíce váží jeho autenticity a energie, které do svých workshopů vnáší. Filip věří, že ať je situace jakkoliv rozpálená, vždy existuje způsob jak ji úspěšně překonat. A to se snaží předat i svým klientům.

Anita Pilch

Ko-lektor

Konzultantka, lektorka, koučka. Jako ko-lektorka se podílí na výcviku v individuálním i týmovém koučování a napomáhá tak budoucím koučům v jejich rozvoji. Naplňuje ji péče o klienty, kteří na sobě rádi pracují a jsou otevřeni novým podnětům, proto skrze koučování s klienty i ráda pracuje. Kromě koučování se věnuje přípravě a realizaci dlouhodobých i krátkodobých rozvojových programů a podílí se na vývoji interních produktů.