Při slučování firem nedochází ke střetu civilizací, ale střetu kultur. Firma může mít dobrou strategii po technické stránce, ale pokud není jasno v kultuře, lidé se budou ve stejných situacích chovat jinak a nebudou sladěni. To může mít za následek zvýšenou odchodovost a řadu dalších negativních dopadů. Raiffeisenbank a.s. si toto riziko uvědomovala a oslovila nás s diagnostickým projektem, který měl za cíl získat data pro následnou kulturní integraci.
Projekt byl rozdělený do dvou částí – kvalitativní a kvantitativní.
Všichni zaměstnanci měli možnost vyplnit dotazník, kde jsme se ptali, jaká je jejich současná kultura a jakou kulturu by si přáli mít po integraci. Zjistilo se, že byť jsou kultury RB i EB odlišné, tak se jejich představy o tom, jak by měla výsledná kultura vypadat, shodují.
V kvalitativní části projektu jsme metodou moderovaných skupinových diskusí (focus groups) zjišťovali, jak určité věci fungují a co jsou klíčové charakteristiky kultury EB a RB. Důležitým prvkem FG bylo zapojení lidí do procesu slučování. Díky tomu, že se lidé z obou skupin potkali a seznámili, jsme se vyhnuli in-group a out-group efektu a narativu, že změna je zlá.
Projekt trval od června do října 2021 a v průběhu se pravidelně komunikovaly dílčí výstupy do firmy.
V rámci projektu jsme zmapovali situaci a pomohli vytyčit klíčové oblasti, které je třeba adresovat. Na základě výstupů a diskusí boardu padlo rozhodnutí, jaká bude strategie pro nejbližší rok. Důležitým vedlejším efektem bylo i zapojení lidí do změny a jejich aktivní účast.